Τηλεφωνικές εταιρίες. Χρεώσεις – Εξαπάτηση
– Και πολλά άλλα!!!
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να προσέχουμε καλά τους
λογαριασμούς που εξοφλούμε. Όλοι μας γνωρίζουμε λίγο πολύ τι πληρώνουμε και οι
διαφορές από μήνα σε μήνα πρέπει να μας βάζουν σε υποψίες. Ακόμη και οι πιο
μικρές από αυτές διότι όταν γίνονται σε
χιλιάδες πελάτες αποφέρουν τεράστια κέρδη στις τηλεφωνικές εταιρίες!
Τα συμβόλαια κλειστών ή και οικογενειακών προγραμμάτων βοηθούν στο να
έχουμε έναν καλό έλεγχο του λογαριασμού μας. Αλλά και πάλι θα πρέπει τακτικά να προβαίνουμε στον έλεγχο του υπολοίπου που
έχουμε προς χρήση για χρόνο ομιλίας, δεδομένα και μηνύματα, διότι τυχόν
υπερβάσεις αυξάνουν τις χρεώσεις. Ο έλεγχος
μπορεί να γίνει μέσω μηνυμάτων, κλήσεων,
ή με εγγραφή στους ιστότοπους (σάιτ) των εταιριών τηλεφωνίας. Μια τέτοια εγγραφή, εκτός από την ενημέρωση για λογαριασμούς, υπόλοιπα πακέτων κλπ, θα
είναι χρήσιμη και για τυχόν προσφορές, ανανέωση συμβολαίων, επικοινωνία με την
εταιρία κλπ
Ιδιαίτερη προσοχή σε χρεώσεις οι
οποίες στον λογαριασμό μας
εμφανίζονται ως «SMS από ΥΠΠ Τρίτων».
Τα μηνύματα αυτά αφορούν συνδρομητικές υπηρεσίες και χρεώνονται με την λήψη μηνυμάτων (SMS) από 5ψήφιο κωδικό, από
τρίτους παρόχους, όπως η DIMOCO EUROPE. Οι δε αναγραφόμενες ως «Σύντομοι κωδικοί και μη γεωγραφικοί
αριθμοί» χρεώσεις αφορούν κλήσεις σε 5ψήφιους αριθμούς υπηρεσιών των
τηλεφωνικών εταιριών, οι οποίες χρεώνονται ανεξαρτήτως χρονικής διάρκειας της
κλήσης, αλλά και σε εταιρίες που παρέχουν πληροφορίες (πχ 1888) οι οποίες
συνήθως χρεώνονται ανά κλήση.
Για τις χρεώσεις μηνυμάτων από 5ψήφιο
κωδικό οι τηλεφωνικές εταιρίες συνήθως αποποιούνται της ευθύνης. Αλλά αν απευθυνθούμε
σε αυτές τότε βρίσκουν αμέσως την επιθυμητή λύση. Ιδιαίτερη προσοχή κάθε φορά που μας ζητάνε με μήνυμα στο κινητό, ή
με άλλους τρόπους στο διαδίκτυο, να κάνουμε κάποια εγγραφή. Οι ανύποπτοι
καταναλωτές που απαντούν π.χ. σε ένα τεστ ευφυΐας ή σε ένα εύκολο
ερωτηματολόγιο ή θεωρούν ότι λαμβάνουν μέρος σε κάποιο διαγωνισμό, και δίνουν
τον αριθμό του κινητού τους, θεωρείται ότι συναίνεσαν να γραφούν στην υπηρεσία
που τους στέλνει -και χρεώνει- μηνύματα.
Τα τέλη αποσύνδεσης. προβλέπονται στο συμβόλαιο όταν
διακόψουμε μια σύνδεση. Για να
αποφύγουμε την καταβολή τέλους αποσύνδεσης, όταν θέλουμε να διακόψουμε μία
σύμβαση πριν τον χρόνο λήξης του συμβολαίου, καλό θα ήταν να βρούμε κάποια
προφανή αιτία όπως π.χ επαναλαμβανόμενα τεχνικά προβλήματα, χρεώσεις που δεν
προβλέπονται, αλλαγή όρων συμβολαίου κλπ, οπότε η διακοπή πρέπει να γίνει με
υπαιτιότητα της εταιρείας. Σε πολλές όμως περιπτώσεις οι εταιρίες ζητούν την καταβολή τελών αποσύνδεσης ακόμη και όταν το συμβόλαιο έχει λήξει.
Φυσικά αυτά δεν τα καταβάλουμε διότι
με την λήξη απλά μπορούμε να ζητήσουμε
την μη συνέχιση του συμβολαίου και
όχι διακοπή, όπως το προσδιορίζουν οι εταιρίες για να εισπράξουν το τέλος.
Σε περιπτώσεις καθυστέρησης
εξόφλησης του λογαριασμού διακόπτουν την σύνδεση και χρεώνουν τέλη
επανασύνδεσης, παρότι συνήθως στους λογαριασμούς αναφέρεται ότι «ενδέχεται να ενεργοποιηθεί προσωρινή φραγή στις παρεχόμενες
υπηρεσίες», χωρίς να προσδιορίζεται ούτε πότε θα γίνε ούτε αν θα γίνει τελεσίδικα.
Πέραν αυτού διακόπτουν μόνο τις εξερχόμενες
κλήσεις, με αποτέλεσμα να ζητούν τέλη
επανασύνδεσης για γραμμή η οποία παρέμενε σε λειτουργία.
Ιδιαίτερη προσοχή σε χρεώσεις που αφορούν κλήσεις εκτός παγίου. Φαίνεται πως και τα ηλεκτρονικά συστήματα κάνουν «λάθη»!
Στο κινητό μου τηλέφωνο χρεώθηκε χρόνος εκτός
παγίου περίπου μιας ώρας με ποσό
11,50 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το διαπίστωσα με την λήψη του λογαριασμού αφού
πάντα προσέχω και δεν ξεπερνώ τον διαθέσιμο χρόνο. Δεν γνωρίζω που οφείλεται το «λάθος» αυτό αλλά απέστειλα σχετική
επιστολή και αναμένω την απάντηση και την διόρθωση. Υποθέτω ότι με τέτοια «λάθη» οι εταιρίες εισπράττουν
σημαντικά ποσά από ανύποπτους καταναλωτές.
Από τις σπάνιες ίσως περιπτώσεις είναι η εκτροπή κλήσεων από σταθερό τηλέφωνο σε
κινητό, και η χρέωσή τους, χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί τέτοια εκτροπή. Το
παρατήρησα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που ενώ απουσίαζαν τα παιδιά μου
από το σπίτι που νοικιάζουν, στον λογαριασμό
του τηλεφώνου εμφανίστηκαν κλήσεις προς κινητά. Ο πάροχος μου απάντησε ότι «διαπιστώθηκε πως αφορούσε εκτροπή λόγω παλαιότερης βλάβης η οποία δεν είχε
απενεργοποιηθεί αυτόματα από το σύστημα». Τότε κατάλαβα ότι τέτοια εκτροπή είχε γίνει πάλι
στο παρελθόν, διότι τότε οι κλήσεις ερχόταν στο κινητό μου και φυσικά απέστειλα
επιστολή με την οποία απαίτησα και πέτυχα
την επιστροφή όλου του ποσού που αφορούσε κλήσεις προς κινητά για όλο το
χρονικό διάστημα.
Ένα άλλο παράδοξο, που ευτυχώς το έχω διαπιστώσει
σε μία μόνο τηλεφωνική εταιρία, είναι η χρέωση
εισερχόμενων κλήσεων που δέχτηκα στο εξωτερικό, και τις οποίες απέρριψα χωρίς να έχω απαντήσει. Σε σχετικό ερώτημα η
εταιρία μου απάντησε πως δεν θα έπρεπε να απορρίψω την κλήση αλλά «να
αφήσω την κλήση να συνεχίζεται μέχρι να κλείσει μόνη της» διότι με την
απόρριψη της κλήσης «άνοιξε η γραμμή και έτσι έγινε η χρέωση». Φυσικά δεν κατέβαλα
το ποσό, παρότι συνέχισαν να το χρεώνουν. Η ίδια εταιρία σε άλλη περίπτωση προέβη σε αύξηση του παγίου των χρημάτων
που είχε συμφωνηθεί μεταξύ μας, μνημονεύοντας απλώς την αύξηση σε έναν
λογαριασμό και χωρίς να ερωτηθώ και να συμφωνήσω επ’ αυτού. Με την ευκαιρία
αυτή προέβηκα στην καταγγελία της
σύμβασης και φυσικά δεν κατέβαλα το ποσό.
Άλλη τηλεφωνική εταιρία,
με την οποία είχα διακόψει την συνεργασία του σταθερού τηλεφώνου ενώ είχε λήξει
η μεταξύ μας σύμβαση, συνέχισε να
εκδίδει λογαριασμούς επί 16 μήνες με αποτέλεσμα το ύψος των υποτιθέμενων οφειλών μου σε αυτήν να ανέλθει τελικά στα 469 ευρώ.
Κατά το διάστημα αυτό, και ενώ δεν παρείχε καμία υπηρεσία, έστελνε επιστολές και
με καλούσε «να
εξοφλήσω την έως τότε οφειλή
μου, προκειμένου να αποφευχθεί
η διακοπή των παρεχομένων υπηρεσιών» και ακόμη ότι «αν δεν λάβει ειδοποίηση για εξόφληση του μέχρι
τότε οφειλόμενου ποσού, επρόκειτο να προβεί εντός 15 ημερών στην καταγγελία της μεταξύ μας σύμβασης παρεχόμενων
υπηρεσιών». Μέχρι και από δικηγορικό γραφείο μου έστειλαν
επιστολή για να εξοφλήσω οφειλές για ανύπαρκτες υπηρεσίες, με «απειλές» για «οριστική κατάργηση παρεχομένων
υπηρεσιών σε
περίπτωση παρέλευσης 60 ημερών από την ημερομηνία προσωρινής διακοπής τους».
Τώρα για ποια ακριβώς σύμβαση θα γινόταν καταγγελία και ποιες υπηρεσίες θα
διακόπτονταν ακόμη δεν έχω καταλάβει.
Τελικά
μετά από 18 μήνες εξέδωσε λογαριασμό ύψους 35 ευρώ. Φυσικά ούτε και αυτόν τον
εξόφλησα, γιατί δεν με ικανοποιούσε η ανάλυση των οφειλών, με αποτέλεσμα μετά από 2 χρόνια να καταβάλω τελικά προς εξόφληση το
ποσό των 15 ευρώ που πιθανώς αντιστοιχούσε στο οφειλόμενο ποσό.
Πλέον των ανωτέρω θα πρέπει να εξετάζουμε
καλά τον λογαριασμό και τις υποσημειώσεις του, διότι, σε πολλές περιπτώσεις,
οι τηλεφωνικές εταιρίες προβαίνουν σε αλλαγές των όρων της σύμβασης που έχουμε
υπογράψει ή σε επιπλέον χρεώσεις, και θεωρούν ότι με αυτό τον τρόπο μας έχουν
ενημερώσει.
Πρότασή μου είναι ένας συνδυασμός
όλων των συνδέσεων μας, που αφορούν σε σταθερή και κινητή τηλεφωνία, αλλά
και δορυφορική τηλεόραση, σε έναν πάροχο,
από τον οποίο θα έχουμε την δυνατότητα να λάβουμε πολύ καλύτερες προσφορές για
όλο το πακέτο. Αλλά και σε αυτή την περίπτωση καλό θα ήταν να προβούμε σε διαπραγματεύσεις για τα προγράμματα και τα χρήματα
που θα πληρώνουμε. Επιπλέον να μην
παραμελήσουμε να επικοινωνήσουμε εκ
νέου με τον πάροχο, πριν την λήξη του συμβολαίου, και να ζητήσουμε την συνέχιση
της παροχής υπηρεσιών με τους ίδιους ή καλύτερους όρους, εφόσον συμφωνήσουμε
στην παράταση της σύμβασης. Ιδιαίτερη
προσοχή σε αυτό διότι με την λήξη
των συμβάσεων οι εταιρίες προβαίνουν σε απαλοιφή
των προσφορών που έχουν κάνει και
αυξάνουν τις τιμές των υπηρεσιών.
Η αλλαγή παρόχου για επιτυχία καλύτερης προσφοράς είναι μια ενέργεια που ενδείκνυται. Να έχουμε υπόψη ότι εάν η αλλαγή έγινε με σύμβαση από απόσταση,
δηλαδή δεν υπογράψαμε σχετική σύμβαση σε κάποιο κατάστημα, έχουμε δικαίωμα σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 10 του ν. 2251/1994, να υπαναχωρήσουμε αναιτιολογήτως εντός 14
ημερολογιακών ημερών. Τυχόν δε χρεώσεις
«λόγω αθέτησης δέσμευσης» δεν θα πρέπει να καταβληθούν τόσο σε αυτή όσο και
σε άλλες περιπτώσεις. Σε κάθε όμως περίπτωση οι επιβαρύνσεις της
σύμβασης θα πρέπει να προέρχονται από
όρους οι οποίοι είναι σαφείς, διαφανείς και αντιληπτοί από τον πελάτη. Αν ο
πελάτης δεν έχει αντιληφθεί επαρκώς, χωρίς δική του υπαιτιότητα, το λόγο και το
ύψος των χρεώσεων, τότε δικαιούται να
τις αμφισβητήσει και να ζητήσει τη διαγραφή τους.
Εν κατακλείδι, και αν δούμε ότι οι χρεώσεις είναι υπερβολικές ή έγιναν
αλλαγές χωρίς να ενημερωθούμε ή διαφωνούμε με τα ποσά χρέωσης να μην
πληρώνουμε τον λογαριασμό. Να επικοινωνούμε άμεσα με τον πάροχο για να
λύσουμε το ζήτημα. Συνήθως μας καλούν
και μας ενημερώνουν τηλεφωνικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις σημειώνουμε την ημερομηνία και το όνομα του
εκπροσώπου με τον οποίο μιλήσαμε καθώς και τα όσα συμφωνήσαμε. Προσωπικά αποφεύγω
τις τηλεφωνικές επικοινωνίες και προτιμώ
την αποστολή φαξ ή επιστολών, ή ακόμη και την επικοινωνία με μηνύματα ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου διότι τα γραπτά μένουν.
Εφόσον υπάρξουν
περιπτώσεις κατά τις οποίες ο πάροχος δε μας ικανοποιήσει, μπορούμε να
υποβάλουμε καταγγελία στην ΕΕΤΤ (Εθνική
Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) και, εφόσον τίθεται ζήτημα
παραπλάνησης μας, στη Γενική Γραμματεία
Καταναλωτή. Πριν απευθυνθούμε στην ΕΕΤΤ οφείλουμε να υποβάλλουμε κάθε ερώτημα/αίτημα/καταγγελία πρώτα στον πάροχό μας, ο οποίος
υποχρεούται να απαντήσει εγγράφως εντός 20 ημερών. Για εξωδικαστική επίλυση
ατομικών διαφορών αρμόδιος είναι ο
Συνήγορος του Καταναλωτή.
Και επειδή συνιστώ την επικοινωνία με φαξ οι
αριθμοί εταιριών στους οποίους μπορείτε να απευθύνεστε είναι οι παρακάτω:
COSMOTE & OTE
Δνση
Εξυπηρέτησης Πελατών Σταθερής και Κινητής
Λεωφόρος Κηφισίας 99 ΤΚ 15124 Μαρούσι Φαξ:
2103405129
VODAFONE
Τζαβέλλα 1-3, τ.κ 15231 Χαλάνδρι Φαξ:
2106703200
WIND
Τμήμα Διαχείρισης Γραπτής
Επικοινωνίας
Λεωφ. Κηφισίας 66, ΤΚ
15125 Μαρούσι Φαξ: 2105100001
FORTHNET
Προέκταση οδού Μάνης, θέση
Κάντζα, ΤΚ 15351 Παλλήνη Φαξ:
211955939
Οι δε τρόποι επικοινωνίας με:
Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών
και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ)
Λεωφ. Κηφισίας 60, 151 25 Μαρούσι / Φαξ:
210 610 5049 / e-mail: katanalotes@eett.gr
Συνήγορος
Καταναλωτή
Λεωφ. Αλεξάνδρας 144, 114 71 ΑΘΗΝΑ / Τηλ: 210 6460458, 210
6460276, Φαξ: 210 6460682 / e-mail: vsynigoros@synigoroskatanaloti.gr
Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή
Πλ. Κάνιγγος, 10181 Αθήνα/ Τηλ. 1520 / Φαξ: 210 3843549 / e-mail: 1520@efpolis.gr
Υ.Γ. Οι επιστολές που θα βρείτε στους συνδέσμους έχουν συνταχθεί και αποσταλεί
από τον γράφοντα. και, σχεδόν πάντα, πέτυχαν τον σκοπό τους. Για οποιαδήποτε
απορία ή διευκρίνιση το εμαιλ stavrosgr13@gmail.com είναι πάντα στην διάθεσή σας.
Σταύρος Κωστάρας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου